Legfontosabb szempontok könyvelő,
vagy könyvelőiroda választásánál

Egy vállalkozás megalapításáról dönteni már önmagában is komoly dolog. Ez a döntés minden esetben hosszú távra szól. Minden olyan döntést tehát, amely kapcsolódik a vállalkozás lehetőleg sikeres működéséhez úgy kell meghozni, hogy ha az nem is egy életre, de hosszú távra szóljon. Így van ez könyvelő, vagy könyvelő iroda kiválasztásánál is. A döntéssel ugyanis egy hosszútávra szóló, bizalmon alapuló, szakmai kapcsolat jön létre a vállalkozó és könyvelő között.

Mire figyeljen hát a vállalkozó mikor könyvelőt választ?

1. Mindenekelőtt arra, hogy létrejön-e írásos szerződés kettőjük között, amely tartalmazza a szolgáltatás feltételeit, a vállalkozó jogait, kötelezettségeit, a könyvelő kötelezettségeit, jogait, felelősségét. Egy esetleges vitás kérdésnél a meglévő, érvényes szerződés azonnal válasz lehet a felmerült kérdésekre.



2. Figyelni kell arra is, hogy a létrejött szerződés tartalmazza-e a fizetési feltételeket, és megkapja-e a szolgáltatást megrendelő vállalkozó a könyvelőiroda számláját. A könyvelés ellenértékét minden esetben számla ellenében kell kifizetni. Ez mind a vállalkozót, mind a könyvelőt védi bizonyos hatóságok előtt. A számlának reális értéket kell tartalmaznia, nem lehet túl alacsony összeg sem, hiszen akkor feltételezhető, hogy nem tartalmazza a teljes, valós díjat, és nem lehet a piaci értéktől lényegesen magasabb összeg sem. A díjak nagyságrendje minden esetben közös megegyezésen alapul, természetesen a könyvelőiroda díj-szabályzatát alapul véve.

3. Fontos szempont, hogy van-e a könyvelőirodának állandó jogi szakértője, illetve van-e kapcsolata független könyvvizsgálókkal.




4. Lényeges szempont, hogy hány fő tapasztalt könyvelő dolgozik az adott könyvelő irodában. A legoptimálisabb szolgáltatók a 4-8 főt foglalkoztató irodák. Ahol csak 1 vagy két fő dolgozik, nem lehet szakmai konzíliumot összehívni egy adott témában. Ahol tömegében dolgoznak a könyvelők ott szintén nem lehet kieszközölni a közös gondolkodást és ötletrohamot, mert a nagy létszám azt mutatja, hogy nem minden alkalmazott könyvelő, vannak betanított munkások is akik, nem érthetnek a szakmához, kizárólag adatrögzítési munkatársak.





5. Nem elhanyagolható, hogy hány éve működik az adott könyvelő iroda. Az egy-két éves cégeknek még nem lehet tapasztalata az ügyintézésben. Nem lehet széles kapcsolatrendszere a különböző hatóságoknál mint NAV, Egészségbiztosítás, Nyugdíjbiztosítás, Tűzoltóság, ÁNTSZ, Munkaügyi Felügyelőség.



6. Tájékozódni kell arról is, hogy mennyire állandó a választani kívánt könyvelőiroda alkalmazotti gárdája. Nem szerencsés olyan irodát választani, ahol pályakezdők vannak. Nem csak azért, mert még nincs elég szakmai tapasztalatuk, hanem azért sem, mert a pályakezdők elvándorlása statisztika által bizonyítottan magasabb, mint az 5-10-20 éve dolgozóké. Azt egy vállalkozó sem szeretné, hogy a tegnap még könyvelőként dolgozó fiatal hölgy, holnap már masszőrként beszélgessen olyan témákról, amelyeket a könyvelőirodában hallott a korábbi munkatársaktól.



7. Meg kell tudni a szerződéskötés előtt, hogy a könyvelőiroda a saját ügyfélkapu kódját használja-e az ügyintézéshez. Amennyiben ez így van, az már maga egy biztonságot jelent, hiszen a bevallások benyújtása is a könyvelőiroda ügyfélkapuján keresztül történik, így egyértelműsíthető a felelősség kérdése. Az mindig gyanús, ha a könyvelők a vállalkozó ügyfélkapujával szeretnének dolgozni, mert ez azt jelenti, hogy nem vállalnak felelősséget a beküldött dokumentumokért.



8. Sokat elárul egy könyvelő cégről, hogy benne van-e minősített adatbázisban, illetve milyen referenciái vannak.










Amennyiben a fent említett kérdések mindegyikében megalapozottan dönt, biztos, hogy jó könyvelőt, könyvelőirodát választ. A vállalkozás által generált terhek közül a könyvelés, az adózási problémák már nem az Ön vállát fogják nyomni. Azt időt amit egy rossz könyvelő kiválasztása esetén Önnek kellene az adminisztrációra fordítani, egy jó könyvelő kiválasztásával megtakarítja és fordíthatja akár pihenésre, akár saját vállalkozása kreatív fejlesztésére